فهرست بها چیست؟

فهرست بها چیست؟
4.6/5 - (12 امتیاز)

در این مطلب به فهرست بهای منتشر شده سازمان برنامه و بودجه در سال 1401 پرداخته شده است

برای دوستانی که شاید اطلاع نداشته باشند که فهرست بها چیست باید توضیح داد که هر سال (حداقل در 10 سال اخیر) سازمان برنامه و بودجه به منظور یکپارچه کردن قیمت های اجرای کارهای پیمانی، اقدام به انتشار فهرستی از قیمت انجام کار در رشته های مختلف کرده است.

به عکس زیر توجه کنید:

فهرست بهای 1401
صفحه اول فصل 8 فهرست بهای ابنیه سال 1401

قیمت های فهرست بها شامل چه آیتم هایی است؟

به عنوان مثال شما ساخت یک ساختمان را در نظر بگیرید که نیاز به بتن ریزی دارد. برای بتن ریزی هزینه ای که یک پیمانکار متحمل می شود شامل هزینه نیروی اجرایی کار، ماشین آلاتی که برای بتن ریزی استفاده می کند، مصالح مانند بتن آماده یا شن و ماسه و سیمان مصرفی و هزینه ای که بابت حمل و نقل این بتن از جایی که ساخته می شود تا محلی که اجرا می گردد، می پردازد و باید به نحوی این هزینه را از کارفرما دریافت کند.

دریافت هزینه اجرای کار از کارفرما

برای دریافت هزینه اجرای کار سازمان برنامه و بودجه لیستی از قیمت های اجرای کار که شامل هزینه نیروی انسانی، ماشین آلات، مصالح و حمل است را در تنوع مختلف و در رشته های کاری مختلف و رسته های مختلف منتشر می کند.

به عنوان مثال در یک کار ساختمانی برای تعیین هزینه های ساخت به رشته های ابنیه، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی حتما نیاز است شاید به رسته های دیگر هم نیاز باشد که فهرست بهای آنها نیز موجود است.

از یک کلید و پریز و لامپ را میتوانید در این فهرست بها پیدا کنید تا بتن ریزی فونداسیون و اسکلت فلزی نمای سنگی و …

فهرست بهای سال 1401

برای دانلود فهارس بهای سال 1401 به این لینک کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *